Med jævne mellemrum ser vi butikker og leverandører, der annoncerer lagersalg med en fodnote der lyder nogenlunde sådan her: “Der gives ingen reklamationsret på varer købt på lagersalg”, men den går altså ikke.
Som forbruger har du i henhold til købeloven mindst to års reklamtionsret, også når du har købt varerne på lagersalg. Det gælder også selvom forhandleren skriver at de ikke giver reklamationsret.
Selv når du køber 2. sorteringsvarer, har du 2 års reklamationsret. Dog gælder reklamationsretten ikke den specifikke fejl, som har gjort varen til en andensorteringvare. Et eksempel kunne være, hvis du køber et TV hvor venstre højtaler ikke virker. I dette tilfælde kan du selvfølgelig ikke reklamere over manglende lyd i venstre højtaler, men skulle højre højtaler pludselig gå hen og holde op med at virke, gælder den normale reklamationsret.
Det er firmaet der sælger dig varen, som har ansvaret for reklamationsretten. Ikke producenten eller andre der sælger samme vare. Det vil sige, at hvis du køber en Molo flyverdragt hos Lises Lagersalg, kan du ikke efterfølgende klage direkte til Molo Kids. Derfor skal du altid huske at få en bon, og såfremt lagersalget holdes i nogle midlertidige lokaler, skal du også få virksomhedsadressen, så du kan kontakte dem igen senere.Vær opmærksom på at reklamationsret ikke er det samme som returret eller bytteret. Med mindre en virksomhed specifikt giver dig returet, har du ikke krav på at kunne bytte eller retunere varerne. Den eneste undtagelse er ved postordre og online køb hvor du er sikret 14 dages returret.Så for at opsumere:
- Du har ALTID 2 års reklamationsret
- Du har IKKE krav på returet, med mindre der er tale om online salg, eller virksomheden selv tilbyder returret.
- Husk altid at få en bon eller faktura
- Husk altid at få virksomhedens permanente adresse
Se forbrugerombudsmandens afgørelese om lagersalg og reklamationsret her: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/